No rīta Valerie mūs pavadīja uz autobusa pieturu,
izstāstīja, kur jāpārsēžas metro un kā pēc tam atrast tūrisma informācijas
centru. Viņa bija tik laipna, ka pat katrai no mums iedeva pa autobusa biļetei,
lai varam nokļūt līdz metro stacijai, kur nopirkt visas dienas garumā derīgu
biļeti.
Ar dienas biļetes iegādi gan bija maza aizķeršanās, jo
automāts pieņem tikai monētas vai karti. Karti likt kaut kādā metro automātā es
negribēju, bet man nebija tik daudz monētu, lai nopirktu dienas biļeti, arī
Chanok monētas pietika tikai vienas dienas biļetes iegādei. Redzot, ka mēs ilgi
bakstāmies pie biļešu automāta, pie blakus automāta stāvošā sieviete piedāvāja
man biļeti nopirkt ar savu karti. Ak, cik laipni! Tikai...diemžēl automāts
viņas karti negribēja pieņemt... Eh. Uzjautāju vēl vienam netālu esošam
cilvēkam, vai var samainīt papīra naudu pret monētām, bet viņš nevarēja. Tad es
mazliet tālāk pamanīju smalkmaizīšu bodi un devos jautāt pārdevējām, vai viņas
papīra naudu var samainīt monētās. No sākuma gan viņas mani nesaprata/negribēja
saprast/negribēja naudu mainīt, bet beigu galā tomēr izpalīdzēja. Pfff, cik
muļķīga šāda sistēma, ka automātos nevar norēķināties ar banknotēm.
Tā kā biju izprintējusi internetā atrodamu diezgan parupju
Lyon karti (bet labāk rupja karte nekā nekāda karte), tad no mums abām biju
„kartes cilvēks” un virziena norādītājs. Arī kad pēc tūrisma ofisa apmeklējuma
abas tikām pie normālām pilsētas kartēm, es šo lomu saglabāju. He, he, tā tomēr
ir iespēja mūs aizvirzīt tajā virzienā, kas man šķiet potenciāli labāks.
|
Lyon |
|
Lyon |
|
Lyon |
|
Lyon |
Pārsteidzoši, ka mūsu dienas biļete bija derīga pat
funikulierī, kas ved augšup uz baziliku. Parasti jau visādi funikulieri ir par
atsevišķu samaksu, lai varētu nopelnīt uz tūristu rēķina. Jāteic, ka no
iekšpuses Notre-Dame de Fourviere bija vizuāli visiespaidīgākā baznīca kādu
jebkad esmu redzējusi (arhitektūras un mākslas izpētes nolūkos esmu redzējusi
nudien daudz baznīcu) – visas sienas un griesti no vienas vietas noklāti ar
mozaīkām, nekādas gleznas, freskas vai cita veida rotājumi – tikai un vienīgi
mozaīkas. Visa baznīcas iekšpuse kā viena liela mozaīka. Šāds greznojuma
paņēmiens rada 100x iespaidīgāku efektu par barokāliem apzeltījumiem un
grezniem ciku caku. Mirdzošās mozaīkas vienlaicīgi veido gan greznu, gan
gaisīgu un vieglu efektu. Šķiet, ka baznīca burtiski izstaro gaismu un par
spīti masīvajai konstrukcijai ir ļoti viegla. Pēc tam gan ar Chanok apspriedām,
ka pēc būtības baznīcām vispār nevajadzētu būt greznām, baznīcu pārspīlētais
greznums, kas nereti spēj sacensties ar valdnieku pilīm, tikai pierāda to, ka
šai institūcijai nav ne mazākā sakara ar garīgumu, vien ar naudu un varaskāri,
kas tiek tā smuki nomaskēta.
|
Lyon. Basilique Notre - Dame de Fourviere |
|
Lyon |
|
Lyon |
Pēcāk devāmies meklēt romiešu kultūras drupas. Tuvojoties
muzeja ieejai (mūsu mērķis gan bija pašas drupas, par muzeja esamību
informāciju pat īsti nebijām pamanījušas), pie durvīm stāvošā sieviete mūs
laipni aicināja iekšā, jo šodien muzejs visiem bez maksas. Es gan pieņemu, ka
gan jau arī jebkurā citā dienā šis muzejs mums būtu bez maksas (ka nekā esam
jaunākas par 26 gadiem un lielā daļā valsts muzeju Francijā ieeja šādā gadījumā
ir par baltu velti), bet katrā ziņā tas bija patīkami. Neesmu gan īpaši
ieinteresēta antīkajā kultūrā, man sirdij daudz tuvāki ir viduslaiki, bet šis
bija viens no vislabāk iekārtotajiem muzejiem, kādā jebkad esmu bijusi.
Iekštelpu dizains lakonisks, atgādina mūsdienām tik populāro „pamesto rūpnīcu”
stilistiku, tomēr ar pārdomātiem līniju plūdumiem. Šis mūsdienīgais fons radīja
perfektu kontrastu ar muzeja antīkajiem eksponātiem. Interesanti, ka muzeja
iekārtojums pārdomāts ne tikai no iekšpuses, bet arī no ārpuses – lai gan
muzejam ir ļoti daudzi stāvi, no ārpuses redzams tikai augšējais stāvs, bet
pārējā ēkas daļa atrodas zem bagātīga augu seguma, ik pa laikam atsedzot vien
pāris logus, kas no muzeja iekšpuses kalpo panorāmas skatiem uz senajām drupām.
Tādejādi muzeja ēka nenovērš skatu no drupām, bet organiski iekļaujas apkārtējā
ainavā. No dizaina, arhitektūras un ainavas viedokļa izcils muzejs. Muzejā
padomāts arī par to, lai apmeklētājs varētu būt ne tikai pasīvs vērotājs, bet
izziņas procesa dalībnieks – iespējams šo un to pataustīt, iepazīt dažādus
arheologu darba rīkus (materiālu atšķirību izpēte pēc skaņas ar mikrofonu un
austiņām, videomikroskopa pielietojums, u.c.). Nokļūstot pagrabstāvā, skatam
atsedzās viss muzeja krājums, kas parasti tiek glabāts apmeklētājiem neredzamā
vietā aiz deviņām atslēgām. Kā jau minēju – neesmu īpaši ieinteresēta antīkajā
kultūrā, taču šis muzejs man šķita ļoti interesants. Klīstot pa muzeju sapratu,
ka dzīvojot Vaunieres man nepietrūkst pilsēta, tas kas man maķenīt pietrūkst ir
māksla, kultūra un muzeji. Tik patīkami baudīt civilizāciju klusā un mierīgā
muzejā, nevis kaut kur ārā uz lielas un trokšņiem pilnas ielas (mazās gājēju
ieliņas šajā kategorijā, protams, neietilpst).
|
Lyon. Musee de la civilisation Gallo-Romaine |
|
Lyon. Musee de la civilisation Gallo-Romaine |
|
Lyon. Musee de la civilisation Gallo-Romaine |
Pēc tam pavisam ekskluzīvā vietā – uz senajām drupām –
ieturējām pikniku. Ieraugot, ka es līdzi esmu paņēmusi papriku, Chanok jautāja:
„Kā tad mēs to ēdīsim?”. Kad es atbildēju: „Nu kā – izgriezīsim kātiņu,
pārgriezīsim uz pusēm, izpurināsim sēklas un gatavs ēšanai”, viņa bija visnotaļ
izbrīnīta. Jā, ko gan var gribēt, ja Vaunieres visi pat ābolu sagriež pirms
ēšanas, bet es esmu vienīgais mežonis, kurš to grauž nost veselu. Tieši tikpat
dīvaina kā ābola griešana man liekas zaļo salātlapu graizīšana uz šķīvja – man
liekas loģiskāk tos saplucināt pietiekoši smalkās driskās pirms likšanas salātu
bļodā vai nu arī vienkārši ēst salātlapas ar pirkstiem, nevis smalcināt ar nazi
un dakšiņu. Cik nopratu, tad arī nevārītu puķukāpostu ēšana, kas man ļoti
patīk, viņiem šķiet neierasta. Vispār ēšanas paradumi ir tā lieta, kas dažādām
kultūrām atšķiras viskrasāk un pamanāmāk.
|
Lyon. Musee de la civilisation Gallo-Romaine |
|
Lyon. Musee de la civilisation Gallo-Romaine |
|
Lyon. Musee de la civilisation Gallo-Romaine |
Pēc muzeja mūs sagaidīja tas, kā dēļ varu teikt, ka par
spīti piektdienas vakara „ak nē, pilsētas ir briesmīgas, gribu atpakaļ uz
laukiem”, nu domāju „ak, cik Lyon tomēr ir skaista” – mazas, līkumainas, šauras
bruģētas ieliņas ar senām un neparastos toņos krāsotām mājām, dažnedažādi mazi
veikaliņi un ielu kafejnīcas, patīkamā cilvēku ņudzoņa, kas nevis krīt uz
nerviem, bet piešķir šaurajām ieliņām varen jauku atmosfēru, jo šie cilvēki
tāpat kā mēs bauda apkārt notiekošo, nevis stresaini kaut kur nesas. Ai, šitā
tik varētu līkumot un līkumot, ja visa pilsēta būtu tik jauka kā vecpilsētas
sadaļa...
|
Lyon |
|
Lyon |
|
Lyon |
|
Lyon |
|
Lyon |
|
Lyon |
Kad visu vecpilsētu bijām izlīkumojušas, nospriedām doties
uz mākslas muzeju, kas arī mums abām bija bez maksas. Ha, pēc šīs dienas es
vairāk neticēšu laika prognozēm, kā jau agrāk arī neticēju – nedēļas nogale
tika solīta pagalam lietaina, arī no rīta bija apmācies, tā nu es uzvilku
gumijniekus, lai nav jāmērcē ādas zābaki. Bet... debesis ātri vien
noskaidrojās, diena kļuva ļoti saulaina, pat karsta un tā nu beigu galā es bez
jebkāda iemesla varēju slampāt pa mākslas muzeju ar gumijniekiem kājās...
Super. Bet štrunts par gumijniekiem, jo tiku pie pāris sava mīļākā gleznotāja
Claude Monet garadarbiem... Mmm... Tās nemanāmās toņu pārejas un ņudzošās
krāsas efekts – ģeniāli! Muzeja izpēti sākām tieši ar vēlākajiem mākslas
gadsimtiem, kas mūs abas interesēja visvairāk, seno mākslu atstājot beigām, ja
būs laiks un vēlme. Pareiza taktika – kamēr neesi noguris, izbaudi to, kas tevi
uzrunā visvairāk, bet pēc tam salīdzinoši neinteresantajai sadaļai izej cauri
vienkārši uzmetot aci. Katrā ziņā tas tiešām jauki, ka muzejā tiek iziets cauri
visai mākslas vēsturei, sākot no antīkajiem laikiem līdz pat modernismam. O,
beidzot klātienē redzēju arī Pablo Picasso skricelējumus. Nonācu pie
interesanta secinājuma - ja agrāk mani
ļoti uzrunāja ekspresīvi, biezi un koši krāsu triepieni, tad tagad dodu
priekšroku pasteļtoņu gleznām ar gaišu un vieglu noskaņu. Lai gan, protams,
protams, košās krāsas mani uzrunā vēl joprojām, tikai vairs ne ar tik
ekspresīviem triepieniem. Vēl viens interesants secinājums – lai gan apbrīnoju
renesanses mākslinieku virtuozitāti cilvēku portretu atainojumā, tomēr
emocionāli šie darbi mani atstāj pilnīgi vienaldzīgu; turpretī modernisma
ķēpājumi, kuru izveidei nav nepieciešama augsta mākslinieciskā profesionalitāte
šķiet daudz vērtīgāki no tāda aspekta, ka tieši šī abstrakcija un spēles ar
krāsām/figūrām liek strādāt iztēlei un just visdažādākās emocijas. Un tas taču
arī ir mākslas galvenais uzdevums – radīt emocijas. Tad nu jautājums, kas ir
vērtīgāks mākslas darbs – apbrīnojami profesionāli izstrādāta glezna, kas
nerada emocijas, vai piecās minūtēs radīts ķēpājums (nu labi, labi, par spīti
tādam izskatam, lielākā daļa modernisma darbu radīšanas arī ir patērējusi ne
mazums laika), kas rada emocijas?
|
Lyon. Musee des Beaux Arts de Lyon. Claude Monet "La Tamise a Charing - Cross" |
|
Lyon. Musee des Beaux Arts de Lyon. Pablo Picasso "Vanite" |
|
Lyon. Musee des Beaux Arts de Lyon. |
Pēc muzeja vēl mazliet pariņķojām pa pilsētu.
|
Lyon |
|
Lyon |
Netīšām uzdūrāmies vienam „second-hand” un arī jaunu grāmatu
veikaliņam, kur nespēju paiet garām grāmatai par savu mīļāko arhitektu – krāsu,
līniju un ekoloģijas brīnumdari Friedensreich Hundertwasser. Ha, laikam beidzot
atradu motivāciju franču valodas apguvei, jo grāmata ir franciski. Ilgi gan stāvēju
un domāju, vai tērēt naudu vai nē, bet ņemot vērā ietaupīto naudu par divu
muzeju bezmaksas apmeklējumu un to, cik ļoti man patīk Hundertwasser
(sliktākajā gadījumā varēšu kaut vai šķirstīt bildītes), izlēmu grāmatu
iegādāties.
|
Lyon |
|
Lyon |
Šķiet, ka pa šo dienu būdama „kartes cilvēks” un balsojot
par pārvietošanos ar kājām, biju pamatīgi nogurdinājusi Chanok, tāpēc vakarā,
izmantojot savu dienas biļeti, mazliet pabraukājāmies ar sabiedrisko transportu
bez konkrēta mērķa, lai iepazītu arī citus Lyon rajonus.
Vakarā dzīvoklī bija jauka pasēdēšana pie siera kausējamā
aparāta, kas Francijā, cik noprotu, ir diezgan populārs. Izkausē sieru un tad
pārlej pāri ar mizu vārītiem kartupeļiem. Tāds kā moderns variants ugunskuram
ciema vidū – siera kausējamais aparāts galda centrā. Ak, atkal jau pamanīju
kādu dīvainību – visi pārējie kartupeļus mizoja, bet es ēdu ar visu mizu. Valerie
un viņas vīrs visu laiku pārdzīvoja, ka īsti lāga nemāk angļu valodu un nespēj
ar mani normālu sarunāties un ka man jāklausās franču valoda, no kuras es neko
nesaprotu. Cik francūžiem netipiska rīcība.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru